- A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
- Bevezetés
- 1. A tantervelmélet alapfogalmai
- 2. A tantervi szabályozás hazai gyakorlata
- 3. Tantervi célok, feladatok és követelmények
- 4. A műveltségi anyag kiválasztása és elrendezése
- 5. A tanári tervezés
- 6. A tantervi értékelés
- 7. A pedagógiai értékelés fogalma, funkciói, típusai
- 8. A pedagógiai mérés fogalma, folyamata, eszközei
- 9. A tanulók értékelése
- 10. A tanítási-tanulási folyamat értékelése
- 11. Intézményértékelés
- 12. Rendszerszintű értékelés
- Fogalomlista
- Irodalom
11.1. Az intézményértékelés funkciói
Az intézmények értékelésekor többféle gyakorlati kérdést vizsgálhatunk. A tanár számára nem mindegy, hogy az iskolában folyó pedagógiai munka mennyiben tekinthető eredményesnek, a diákok milyen minőségű tudást szereznek. További kérdés lehet az is, hogy milyen módon tudjuk egy tantestület tagjaként az iskola eredményességét növelni. A szabad iskolaválasztást, a diákok és a szülők döntését alapvetően befolyásolja, hogyan ítélik meg az adott intézményt és annak eredményességét. A továbbiakban ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásához azt tárgyaljuk, hogy mi a szerepe a köznevelési rendszerünkben az intézményértékelésnek, milyen formákban végzik azt el, hogy tanárként ezeknek az információknak az ismeretében tudjunk hatékonyan részt venni az intézményértékelés folyamatában.