Skip navigation

10. A tanítási-tanulási folyamat értékelése

Bevezetés

A fejezetben először tisztázzuk a fejlesztő értékelés fogalmát, elemeit és azt mutatjuk be, hogyan segítheti a tanulást támogató értékelés a tanulói teljesítmények javítását. Ezt követően olyan értékelési módszereket jellemzünk, amelyek lehetővé teszik a tanulók fejlődésének nyomon követését és értelmezését. Végül az ön- és társértékelés alapelveit, lehetséges eszközeit mutatjuk be. A fejezet feldolgozása hozzásegíti az olvasót, hogy

  • a tanulók fejlődését nyomon követő és támogató értékelési módszereket és eszközöket alkalmazzon;
  • pontosan és szakszerűen határozza meg a tanulást fejlesztő módszerek (fejlesztőfeladatok, portfólió) szerepét a tanulási folyamatban;
  • az ön- és társértékelés megvalósításához eszközöket hozzon létre.

Reflexiófeladat

10.1 Válaszolja meg részletesen diákként és tanárjelöltként szerzett eddigi tapasztalatai alapján a következő kérdéseket!

  • Melyik értékelési módszer az, amit a tanítási-tanulási folyamatban a leggyakoribbnak érzékelt a közoktatásban? Ez a módszer mennyiben támogatta a tanulását?
  • Mit gondol, hogyan segítheti az értékelés az iskolai tanulás minőségének javítását? Milyen értékelést tartana a tanulást leginkább támogatónak?
  • Milyen tantermi kultúrát igényel a fejlesztő értékelés használata a tanári szerep értelmezése, a tanár-diák viszony minősége felől nézve?
  • Milyen feltételeket kell a tanárnak biztosítania ahhoz, hogy az értékelés valóban segítse az iskolai tanulás minőségének javítását?