Skip navigation

8.3.2. A képességvizsgáló tesztek alkalmazása

A képességvizsgáló tesztek a mérendő terület jellegében térnek el a tudásszintmérő tesztektől. A tudásszintmérő teszteket a tananyag rendszerének megfelelően, a tartalmak és követelmények alapján összeállított feladatsorokkal, elsősorban egy adott évfolyamon használhatjuk. A képességvizsgáló teszteket a képesség rendszere alapján, a műveletek és fejlettségi szintek szerint készített feladatsorokkal, több évfolyamon is alkalmazhatjuk (Vidákovich, 2001). Az ilyen tesztek alapvető célja, hogy a feladatok a mérni kívánt képességterületet aktiválják, hogy megállapíthassuk a tanulók vizsgált képességének fejlettségi szintjét, többszöri mérés alapján pedig a fejlődés mértékét (Nagy, 2003, 2010). A tesztek készítése tehát alapos mérési szakértelmet igényel. Ha tanárként ilyen tesztet kívánunk alkalmazni, az elsődleges feladat annak megállapítása, hogy az adott teszt milyen képességet és azon belül melyik készsége(ke)t méri, milyen műveletek fejlettségének vizsgálatára alkalmas, valamint milyen tartalmakon keresztül történik a mérés. Mindezt általában a feladatokhoz tartozó tartalmi keret határozza meg.

Szövegfeldolgozási feladat

8.24. Olvassa el figyelmesen Nagy (2003) tanulmányát, majd válaszoljon az alábbi kérdésekre!

  • Hogyan szerveződnek a képességek?
  • Milyen problémákat vet fel a képesség-jellegű tudást megfelelően mérő feladatok fejlesztése?
  • Fogalmazza meg a kritériumorientált diagnosztikus értékelés jelentőségét a pedagógiai gyakorlat szempontjából!

Alkalmazási feladatok

8.25. Vizsgálja meg az Országos Kompetenciamérés tartalmi keretében (Balázsi, Balkányi, Ostorics, Palincsár, Rábainé, Szepesi, Szipőcsné és Vadász, 2014) a szövegértés és/vagy a matematika területét! Jellemezze a feladatsort a (1) teszt mérési célja, (2) a teszt összeállításának szempontjai, (2) a tartalmi területek / szövegtípusok, (3) a gondolkodási műveletek, (4) a feladattípusok szerint!

 

8.26. Válasszon ki az Országos Kompetenciamérés tesztjei közül egy szövegértés feladatsort (http://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/kompetenciameres/feladatsorok), azon belül egy szöveget és a hozzá tartozó feladatokat, valamint a javítókulcsot! Jellemezze a feladatokat az alábbi szempontok szerint!

  • Mi a feladatsor célja?
  • Milyen típusú feladatokat tartalmaz a feladatsor?
  • Hogyan épül fel a feladatsor?
  • Milyen munkaformában oldhatják meg a diákok a feladatokat?
  • Használhatnak-e a tanulók segédeszközöket a feladatok megoldásához? Ha igen, mit?
  • Hány jó megoldás, válaszlehetőség tartozik a feladatokhoz?
  • Ki(k) végzi(k) a válaszok kiértékelését? Mi alapján?
  • Mi a feladatokhoz kapcsolódó értékelés célja?