Skip navigation

7.3.2. A normaorientált értékelés

Az értékelési folyamatban a teljesítményeket egymáshoz vagy egy referenciacsoport átlagához viszonyíthatjuk. Ezt nevezzük normaorientált értékelésnek. Általa meg lehet határozni, hogy a vizsgált teljesítmény az alsó, a középső vagy a felső teljesítménysávba tartozik-e, és ez lehetővé teszi a teljesítmények rangsorolását egy csoporton belül.
A 7.1. ábrán példaként a 2012-es kompetenciamérés eredményeit láthatjuk a szövegértés területén a 6. évfolyamon. A vízszintes tengelyen az összes intézmény, valamint az egyes csoportokba tartozó iskolák átlageredményei, a függőleges tengelyen a standardizált képességpontok láthatók. Az ábrán minden pont egy-egy intézménynek az OKM-en elért átlageredményét mutatja. A példánk egy községi általános iskola, amelyben a tanulók intézményi szinten átlagosan 1503 pontot értek el. Ez a pont van bejelölve az ábrán az összes intézmény és a községi általános iskolák között, hiszen ebbe a csoportba tartozik a vizsgált intézmény. A kérdés az, hogyan interpretálhatjuk a vizsgált iskola átlageredményét?

7.1. ábra. Egy példa normaorientált értékelésre

Ha a vizsgált községi általános iskola átlageredményét az összes intézmény átlageredményéhez viszonyítjuk, akkor azt mondhatjuk, hogy ez az iskola átlagos eredményt ért el. Ha viszont a saját csoportjában, a községi iskolákhoz viszonyítjuk a teljesítményét, akkor az átlagnál (1412) jobban teljesített, és a városi általános iskoláknak is az átlaga felett helyezkedik el. A megyeszékhelyi és a budapesti általános iskolákhoz képest is átlagos az iskola teljesítménye, viszont, ha a 8. évfolyamos gimnáziumokhoz viszonyítjuk, akkor e csoport átlaga alatt teljesítettek a tanulók. Összegezve: ugyanazon átlageredmény értelmezése normaorientált értékeléssel függ attól, hogy milyen összetételű csoportban vizsgáljuk az eredményeket. Ebben az esetben most a normaorientált értékelés jellemzéséhez vizsgáltuk meg az iskola átlageredményét más referenciacsoportokban is, a gyakorlatban ugyanakkor az adott intézmény az összes iskolához és a saját referenciacsoportjához viszonyítja a teljesítményét.