Skip navigation

8.1.3. Mérési hibák

A továbbiakban azt a problémát vizsgáljuk, hogy a teszt számszerűsített eredménye hogyan értelmezhető, abból milyen következtetéseket lehet megfogalmazni. Ennek tárgyalása azért kiemelkedően fontos, mert egy teszt eredménye (a pontszám) általában két tényezőtől függ: egyrészt a tanuló valóságos tudásától, másrészt pedig a mérési hibától (Báthory, 2000, 231–232. o.; Csapó, 2004, 279–280. o.). A hiba főként a tesztfeladatok minőségétől, az adatfelvétel körülményeitől, a kiértékelés pontosságától, az eredmények értelmezésétől függ. A hiba teljesítménytorzító hatása csökkenthető. Ennek módszereit lényeges megismerni. Ha ugyanis a tesztek minőségére nem helyezünk nagy hangsúlyt az osztálytermi mérésben, akkor előfordulhat, és gyakran elő is fordul, hogy például fontos érdemjegyeket sokszor úgy kapnak a tanulók, hogy nem feltétlenül jól elkészített és alkalmazott eszközökkel mértünk. 

Reflexiófeladat

8.5. Diákként sok tesztet kellett kitöltenie, illetve kerülhetett már olyan helyzetbe, hogy feladatsort kellett összeállítania, alkalmaznia és értékelnie. Ebben biztosan tapasztalt problémákat. Próbálja meghatározni, milyen okokból adódhatnak mérési hibák. Gondoljon a következő tényezőkre: (1) a diákok jellemzői, (2) a tesztfeladatok tulajdonságai, (3) a tesztek alkalmazása (adatfelvétel körülményei); (4) a teljesítmények kiértékelése. Mielőtt e fejezet feldolgozásával továbblép, készítsen egy listát a tényezők alapján a mérési hibákról. Válaszainak elemzéséhez kattintson a Megoldás gombra! Hol talál hasonlóságokat és különbségeket a saját listája és a Megoldás magyarázata között?