Skip navigation

9.2.1. Osztályzatok

A félévi és év végi osztályozás elsődleges funkciója a dokumentálás, számszerűsítve láthatjuk a tanuló előrehaladását, vagyis az osztályozás elsősorban adminisztratív eszköz, a szummatív értékelés értéklete. A felvételiken az osztályzatok sok esetben a döntéshozatal alapjául szolgálnak (l. 9.3. fejezet). Ezek mellett azonban nagyon sokszor megjelennek mellékfunkciók, amelyek szakmailag nem indokoltak. A mindennapi gyakorlatban ugyanis az osztályzatok alapjául szolgáló érdemjegyeket más funkcióban is használják. Például az osztályozás gyakran a motiválás eszköze, a tanulók azért kapnak jegyeket, hogy a tanár biztassa, vagy éppen elmarasztalja őket. Ennek hátterében sokszor az a szándéka áll, hogy így serkentse a diákokat a teljesítmények javítására. Ezek azonban az osztályozás eredeti funkcióit félreviszik, így gyakran előfordul, hogy az osztályzatok nem megbízható és érvényes értékletek, a tanuló tudásán kívül sok egyéb tényezőt is magukban foglalnak (pl. a tanuló személyiségét, szorgalmát, konform magatartását stb.). 

Reflexiófeladat

9.5. Mit gondol, milyen negatív következményei lehetnek az osztályozás diszfunkcióinak (motiválás, elmarasztalás)? Megállapításait szemléltesse példákkal!

Válaszainak elemzéséhez olvassa el Knausz (2008, 29–30. o.) érveit! Hasonlítsa össze a válaszaival! Hol talál hasonlóságokat és különbségeket a saját válaszai és Knausz érvei között? 

Szövegfeldolgozási feladat

9.6. Olvassa el figyelmesen a Csapó (2002b)-szöveg „Osztályozás az iskolákban” alfejezetét is, majd válaszoljon az alábbi kérdésekre!

  • Határozza meg az osztályzás szerepét az oktatásban! Melyek az előnyei és a hátrányai?
  • Milyen mérésmetodikai követelményeket kell teljesítenie az osztályzatoknak? Mit mutat a gyakorlat: mennyire tud az osztályozás a követelményeknek megfelelni?
  • Mely értékelési funkciók teljesítésére alkalmas és melyekre alkalmatlan az osztályozás? Megállapításait szemléltesse példákkal!
  • Mutassa be, milyen tényezők okozzák az iskolai osztályozás bizonytalanságait!
  • Milyen módon lehetne kezelni az osztályozás problémáit, kontrollálni az osztályzatokat befolyásoló tényezőket?