7.3. A pedagógiai értékelés módszerei és típusai
A pedagógiai értékelés egyik fő célkitűzése a pedagógiai információk gyűjtése az oktatási rendszer egyes szintjeiről. Ennek az információgyűjtésnek sokféle módja létezik.
Szövegfeldolgozási feladat
7.8. Olvassa el figyelmesen Csapó (2005, 39–45. o.) ismertetését az értékelés módjairól és oldja meg a következő feladatokat!
- Helyezze el a szöveg alapján (39–42. o.) az alábbi fogalmakat egy halmazábrán, amellyel szemlélteti a fogalmak egymáshoz való viszonyát! A fogalmak: értékelés, megítélés, mennyiségi értékelés, mérés, minőségi értékelés, tanulói teljesítmények értékelése, teszt.
- Fogalmazza meg, hogy mi a különbség a mennyiségi és a minőségi értékelés között!
- Tegyen különbséget a mérés és a becslés fogalma között!
- Készítsen egy listát a szöveg alapján a tesztek funkcióiról (vagyis az oktatási rendszerben betöltött szerepeiről)!
Alkalmazási feladatok
7.9. Vizsgálja meg a 7. fejezet_2. feladatsor.doc fájlban szereplő példákat! Rendelje hozzá őket az alábbi fogalmakhoz: mennyiségi és minőségi értékelés, mérés, becslés, megítélés, teszt! Indokolja válaszát!
7.10. Páros, majd kiscsoportos munkában hasonlítsák össze a besorolásaikat! Mely példák esetében vannak eltérések? Vitassák meg a válaszaikat és az egyes értékelési eszközök minőségét! Vizsgálják meg, hogy a megadott értékelési eszközök melyik értékelési funkcióhoz kapcsolhatók!
7.11. Írjon le a tanulói teljesítmény értékelésére konkrét, részletes tanórai helyzeteket, amelyek a fenti fogalmakra vonatkoznak! Adja meg, hogy tanárként (1) milyen feladatot adna a diáknak, (2) hogyan értékelné ki, (3) milyen célból használná fel a tanulóról gyűjtött információt és (4) a szituáció mely fogalomra példa!
7.12. Vitassa meg társaival, hogy valóban egyértelmű-e a saját példája, megfelel-e az adott értékelési mód jellemzőinek! Elemezzék egymás példáit az értékelést végző személy és az értékelés funkciója (fejlesztés vagy minősítés) szempontjából! A tapasztalatok alapján fejlessze tovább a példáit!