Skip navigation

1. A tantervelmélet alapfogalmai

Bevezetés

Ez a fejezet röviden felsorakoztatja a tantervi témák tárgyalásához szükséges fogalmakat. Ezeket az oktatási rendszer tartalmi irányításának rendszerébe ágyazza. A fejezet feldolgozásával az olvasó

  • képet kap a közoktatás tartalmi rendszerének elemeiről és működéséről,
  • értelmezi a tanterv fogalmát,
  • megvizsgálja a különböző tantervtípusok különbségeit,
  • megismeri a központi tantervek és a pedagógiai programok funkcióit.

Reflexiófeladatok

1.1. Az eddigi ismeretei, tapasztalatai alapján gyűjtse össze, milyen tényezők határozhatják meg az iskolai nevelés-oktatás céljait, tartalmait, történéseit!

1.2. Válassza ki ezek közül a központi, országos szabályozókat!

1.3. Gondolja át, mit hallott–olvasott–tanult eddig a tapasztalatai és tanulmányai során a központi, az intézményi és a pedagógusi döntések szerepéről a célok, tartalmak, tevékenységek meghatározásában! Milyen viszonyban lehetnek ezek a döntések?