A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
1. A tantervelmélet alapfogalmai
Bevezetés
Ez a fejezet röviden felsorakoztatja a tantervi témák tárgyalásához szükséges fogalmakat. Ezeket az oktatási rendszer tartalmi irányításának rendszerébe ágyazza. A fejezet feldolgozásával az olvasó
- képet kap a közoktatás tartalmi rendszerének elemeiről és működéséről,
- értelmezi a tanterv fogalmát,
- megvizsgálja a különböző tantervtípusok különbségeit,
- megismeri a központi tantervek és a pedagógiai programok funkcióit.
Reflexiófeladatok
1.1. Az eddigi ismeretei, tapasztalatai alapján gyűjtse össze, milyen tényezők határozhatják meg az iskolai nevelés-oktatás céljait, tartalmait, történéseit!
1.2. Válassza ki ezek közül a központi, országos szabályozókat!
1.3. Gondolja át, mit hallott–olvasott–tanult eddig a tapasztalatai és tanulmányai során a központi, az intézményi és a pedagógusi döntések szerepéről a célok, tartalmak, tevékenységek meghatározásában! Milyen viszonyban lehetnek ezek a döntések?