- Állatasszisztált foglalkozások
- Bevezető
- 1. A kutyával asszisztált terápia és a lovasterápia helye egy inkluzív pedagógiai rendszerben (Hevesi Tímea Mária)
- 2. Az értékteremtő lovasterápia (Hevesi Tímea Mária)
- 2.1. A lovasterápia értékformáló és értékközvetítő szerepe
- 2.1.1. Életminőség fokozása szenzoros tréning által
- 2.1.1.1. Cselekvéses, tapasztaló tanulás
- 2.1.1.2. Tudásbővítés, fogalomtanulás
- 2.1.1.3. Problémamegoldás, felfedező tanulás
- 2.1.1.4. Folyamatfelismerés, fejlődés-tanulás
- 2.1.1.5. Gyakorlás, automatizáló tanulás
- 2.1.1.6. Tanulásszervezés, stratégia-tanulás
- 2.1.1.7. Értékátadás, identitás-tanulás
- 2.1.1.8. Kreatív önkifejezés, alkotó tanulás
- 2.1.1.9. Interperszonális kapcsolat-tanulás
- 2.1.2. Közösség
- 2.1.3. Egész-ség
- 2.1.4. Kultúra
- 2.1.5. Transzcendentalitás
- 2.1.1. Életminőség fokozása szenzoros tréning által
- 2.2. A gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna foglalkozások feltételei és játéktára
- 2.3. Összefoglalás
- 2.1. A lovasterápia értékformáló és értékközvetítő szerepe
- 3. Állatasszisztált terápia:miért éppen a kutya? (Topál József)
- 3.1. A kutya eredete, háziasítása
- 3.2. A kutya viselkedésének és társas készségeinek „emberi” sajátosságai
- 3.2.1. Szociális vonzódás és kötődés
- 3.2.2. Problémamegoldó képességek és együttműködés az emberrel
- 3.2.3.Érzelmi-élettaniszinkronizáció
- 3.2.4. Szociális tanulás
- 3.2.5. Rítusok és szabálykövetés
- 3.2.6. Kommunikációs képességek – az emberi viselkedés „olvasása”
- 3.2.7. Tanítási helyzetek felismerése
- 3.2.8. Összefoglalás
- 3.3 A kutya mint az állatasszisztált terápia ideális szereplője
- 4. A segítő kutyák kiképzésével, vizsgáztatásával és alkalmazhatóságával kapcsolatos szabályzás (Köböl Erika)
- 4.1. A 27/2009.(XII.3) SZMM rendelet - áttekintés
- 4.2. A szervezetekkel és segítőkutyákkal kapcsolatos adatok
- 4.3. A segítőkutyák és vizsgáztatásuk szabályai
- 4.4. Betekintés a segítőkutyák képzésébe és munkájába
- 4.5. A terápiás kutyák vizsgafeladatai és azok összefüggései a gyakorlati munkával
- 4.6. Összefoglalás
- 5. A team (Köböl Erika)
- 6. Alkalmazási lehetőségek (Köböl Erika és Topál József)
- 6.1. Intézménytípusok
- 6.2. Célcsoportok és korosztályok
- 6.3. Munkaformák
- 6.4. Fejlesztési területek, lehetőségek
- 6.4.1. Ismeretek elsajátítása
- 6.4.2. Kompetenciák, képességek, készségek fejlesztése
- 6.4.2.1. A motoros képességek fejlesztése
- 1. Videó: Mókusok, ki a házból!
- 2. Videó: (Fú)Jó verseny
- 3. Videó: Halmozottan sérült gyermek egyéni fejlesztése, motoros képességek fejlesztése
- 4. Videó: Autista tanulók, alsó tagozat, motoros képességek fejlesztése
- 5. Videó: Autista tanulók, alsó tagozat, motoros képességek fejlesztése
- 6. Videó: Autista tanulók, felső tagozat, motoros képességek fejlesztése
- 7. Videó: Autista tanulók, felső tagozat, motoros képességek fejlesztése
- 8. Videó: Autista tanulók, szakiskola, motoros képességek fejlesztése
- 9. Videó: Autista tanulók, szakiskola, motoros képességek fejlesztése
- 10. Videó: Labdacica. Tipikus fejlődésmenetű gyermekek, motoros képességek fejlesztése
- 11. Videó: Akadálypálya. Tipikus fejlődésmenetű gyermekek, motoros képességek fejlesztése
- 12. Videó: Rókafogó. Tipikus fejlődésmenetű gyermekek, motoros képességek fejlesztése
- 13. Videó: Akadálypálya. Motoros képességek fejlesztése
- 14. Videó. Kincskereső. Motoros képességek fejlesztése
- 15. Videó: Mókusok, ki a házból! Óvodás gyermekek, motoros képességek fejlesztése
- 16. Videó: Óvodás gyermekek, motoros képességek fejlesztése
- 17. Videó: Motoros képességek fejlesztése
- 6.4.2.2. A kognitív képességek fejlesztése
- 1. Videó: Memóriajáték. Tanulásban akadályozott gyermekek, kognitív képességek fejlesztése
- 2. Videó: Halmozottan sérült gyermek egyéni fejlesztése, kognitív képességek fejlesztése
- 3. Videó: Autista tanulók, alsó tagozat, kognitív képességek fejlesztése
- 4. Videó: Autista tanulók, felső tagozat, kognitív képességek fejlesztése
- 5. Videó: Autista tanulók, szakiskola, kognitív képességek fejlesztése
- 6. Videó: Labdamemória. Tipikus fejlődésmenetű gyermekek, kognitív képességek fejlesztése
- 7. Videó: Óvoda, kognitív képességek fejlesztése
- 6.4.2.3. Az orientációs képességek fejlesztése
- 1. Videó: Bátorságpróba. Tanulásban akadályozott gyermekek, orientációs képességek fejlesztése
- 2. Videó: Halmozottan sérült gyermek egyéni fejlesztése, orientációs képességek fejlesztése
- 3. Videó: Halmozottan sérült gyermek egyéni fejlesztése, orientációs képességek fejlesztése
- 4. Videó: Autista tanulók, alsó tagozat, orientációs képességek fejlesztése
- 5. Videó: Autista tanulók, felső tagozat, orientációs képességek fejlesztése
- 6. Videó: Autista tanulók, szakiskola, orientációs képességek fejlesztése
- 7. Videó: Hangerdő. Tipikus fejlődésmenetű gyerekek, orientációs képességek fejlesztése
- 8. Videó: Óvoda, orientációs képességek fejlesztése
- 6.4.2.4. A kreatív képességek fejlesztése
- 6.4.2.5. Szociális és kommunikációs képességek fejlesztése
- 1. Videó:Titkos vár. Tanulásban akadályozott gyermekek, kommunikációs és szociális képességek fejlesztése
- 2. Videó: Halmozottan sérült gyermek egyéni fejlesztése, kommunikációs képességek fejlesztése
- 3. Videó: Halmozottan sérült gyermek egyéni fejlesztése, szociális képességek fejlesztése
- 4. Videó: Autista tanulók, alsó tagozat, kommunikációs képességek fejlesztése
- 6. Videó: Autista tanulók, felső tagozat, kommunikációs képességek fejlesztése
- 7. Videó: Autista tanulók, felső tagozat, szociális képességek fejlesztése
- 8. Videó: Autista tanulók, szakiskola, kommunikációs képességek fejlesztése
- 9. Videó: Autista tanulók, szakiskola tagozat, szociális képességek fejlesztése
- 10. Videó: Óvoda, kommunikációs képességek fejlesztése
- 11. Videó: Óvoda, szociális képességek fejlesztése
- 6.4.2.1. A motoros képességek fejlesztése
- 6.5. Motiváció
- 6.6. „Megelőző”, „alapozó” fejlesztés
- 6.7. Összefoglalás
- 7. Előkészítő- és utómunkák (Köböl Erika)
- 8. Feladatok, foglalkozások tervezése (Köböl Erika)
- 9. Az állatasszisztált foglalkozások speciális alkalmazásai - egyéb lehetőségek (Köböl Erika)
- 9.1. Felelős állattartás – óvodai és iskolai programok
- 9.2. Múzeumpedagógiai foglalkozások terápiás kutyák közreműködésével
- 9.3. Idegen nyelv oktatása terápiás kutyákkal
- 9.4. Érzékenyítő programok
- 9.5. Kutyákkal és mesével az integrációért
- 9.6. Állatasszisztált foglalkozások az integráció támogatása érdekében
- 9.7. Összefoglalás
- Összegzés
- További ajánlott olvasmányok
- A záróvizsga feladatai
- Köszönetnyilvánítás
3.1.3. Hol történt a domesztikáció?
A háziasítás helyszínéről jelenleg is megoszlanak a vélemények. Az egyik feltételezés szerint a kutya kialakulásában a farkas több alfaja is szerepet játszott és a folyamat több kontinensen több alkalommal is végbement. Ez némileg megmagyarázná a kutyák sokféleségét is. A másik elmélet szerint minden kutya az ázsiai farkas leszármazottja, s kutya háziasítása valahonnan a Közel-Keletről indult (Savolainen és mtsai. 2002, http://www.sciencemag.org/content/298/5598/1610.short).
Az újabb kutatások a háziasítás kiinduló helyeként egy vagy két régiót jelölnek meg és a kutatók heves vitákat folytatnak arról, hogy mely kontinensen történhetett meg a dolog. Néhány évvel ezelőtt kínai kutatók meggyőző genetikai bizonyítékkal szolgáltak arra, hogy Kínában a Jangce folyó vidékén jelen volt a kutya már valamikor 16.000 évvel ezelőtt, amikor az első embercsoportok feladták a vadászó vándorló életmódot és a rizs termesztésébe fogtak (Pang és mtsai. 2009, http://mbe.oxfordjournals.org/content/26/12/2849.short). Egy 2013-ban napvilágot látott tanulmány pedig azt látszik igazolni, hogy a kutya a farkasnak egy ma már kihalt európai változatából alakult ki valamikor 19.000-30.000 évvel ezelőtt (3.2. ábra, Thalmann és mtsai. 2013, http://www.sciencemag.org/content/342/6160/871.short). Ez alapján úgy tűnik, hogy az első kutyák a mai szibériai husky-hoz hasonló, nehéz terheket húzni képes s a vadászatban is szerepet vállaló állatok voltak, akik nagyban hozzájárultak ahhoz hogy a jégkorszaki ember megvesse lábát Európában és végleg kiszorítsa onnan a kutyával nem rendelkező Neandervölgyi ember csoportjait (Shipman, 2015).
3.2. ábra. A kutya (kék szín) és a farkas (piros szín) mitokondriális DNS minták alapján készült törzsfája a származási hely és az idő függvényében. (forrás: Thalmann és mtsai. 2013)