Skip navigation

4.5.1. Temperamentum vizsgálat

3.1-3. és 3.11. vizsgafeladatok

(Lásd:4.3. fejezet, 4.2. táblázat. A segítőkutyák vizsgafeladatai Terápiás kutyák vizsgafeladatai) 

Vezethetőség, idegen emberrel és idegen kutyával való találkozáskor mutatott reakció vizsgálata

Viselkedés vizsgálata, hogyha szokatlan viselkedésű emberek közelítik meg a párost és teremtenek velük kapcsolatot

Viselkedés vizsgálata, csoportban

Emberi viselkedés barátságosságot illetve fenyegetést jelző kulcsingereire adott reakció vizsgálata

Példa: Az intézményekben párosok részben szervezett körülmények között (az adott célcsoporttal vagy rendezvények alkalmával), részben spontán módon (például az intézményben való közlekedés során) találkoznak a kliensekkel, az ott dolgozó szakemberekkel vagy látogatókkal, akik általában szívesen teremtenek a kutyával kapcsolatot, de sem a kutyával kapcsolatos viszonyuk, sem reakciójuk előre meg nem jósolható. A kliensek sérülésük, állapotuk miatt olykor szokatlan, a kutya számára akár fenyegető módon is viselkedhetnek.

A kutyával szembeni elvárás, hogy ezekben a helyzetekben nyugodtan, barátságosan viselkedjen, ne kösse le a gazdájának teljes figyelmét.

 

3.4-5. vizsgafeladat

A kutya engedelmességének, kontrollálhatóságának vizsgálata

Példa: Az alapengedelmességi feladatok (ültetés, fektetés, helyben maradás) a foglalkozások elengedhetetlen alapfeladatának számít. Olyan alaptudásnak tekintjük, mely tulajdonképpen minden kutya számára fontos lenne. A terápiás kutyák esetén a hatékony munkavégzéshez mindenképpen szükséges a kutya ezen tudása, melyre például az intézményben való kulturált közlekedés és a feladatok során (lásd a továbbiakban a feladatokat) is szüksége van.

 

3.6. vizsgafeladat

Apportkészség, játék közbeni együttműködési készség és kontrollálhatóság tesztelése, az őrző-védő kiképzéshez kapcsolódó agresszív késztetések meglétének kizárása.

Példa: A foglalkozások során gyakori, kedvelt játék a kutyával való labdázás.. Ez szórakoztató lehet az ügyesebb gyerekeknek is, de a labda tudatos megfogása és elengedése például a súlyosan és halmozottan sérült személyeknek komoly kihívást is jelenthet. Sok feladatba beépíthető feladatelemként vagy jutalomként. Félénk, a kutyával nehezebben kapcsolatot teremtő személy esetén a labdázás ideális „jégtörő” feladat lehet, hisz nem feltétlenül igényel közvetlen testkontaktust a klienssel (a felvezető lesz az, aki ebben az esetben elveszi a labdát), de bizonyítja a kutya megbízhatóságát és lelkesedését a közös feladat iránt. Ennek azonban alapfeltétele, hogy a kutya együttműködő, megbízható és kontrollálható partner legyen.

A kutyától elvárás, hogy az apporttárgyat kérésre visszahozza és átadja, illetve ha a kliens véletlenül a szájába nyúl, akkor se fogjon rá a kezére.

A kutya számára nehezebb feladathelyzet - ahol szintén motiváltan, hatékonyan ugyanakkor teljesen biztonságosan kell dolgoznia – a gyerekek által nagyon kedvelt Rókafogó című játék (4.5.1.1. videó), amely akár már óvodás korosztályú gyermekekkel is játszható.

 

4.5.1.1. videó. Rókafogó (Tanulásban akadályozott gyermekek, motoros képességek fejlesztése, csoportvezető-felvezető: Köböl Erika, Náday Erika, terápiás kutyák: Alba és Bajszos, SZT Bárczi Gusztáv EGYMI, Szeged)

 

3.7. vizsgafeladat

Idegen zsúfolt helyre való belépéskor mutatott viselkedés vizsgálata, kerekesszékkel közlekedő emberrel szembeni reakció

Példa: A munka közben viselt hám, a foglalkozások esetleg zsúfolt helyszíne, az idegenekkel, kerekesszékes személyekkel való találkozás hétköznapi helyzetnek számítanak a terápiás kutyáknak. A foglalkozások során a kliensek a kutya azon testrészeit is megfogják, megérintik (szem, fül, száj, lágyék), amely a kutya számára kellemetlen lehet.

 

3.8-9. és 3.12. vizsgafeladatok

Táplálékkal kapcsolatos kontroll szociális interakcióban, váratlan ingerek tűrése, zajérzékenység vizsgálata

Póráz nélküli kontrollálhatóság, élelemmegtagadás

Emberrel szembeni agresszív késztetések vizsgálata táplálék - kompetíciós helyzetben

Példa: Az intézményekben járva a terápiás kutyák bármikor találkozhatnak ezekkel az ingerekkel.

A munka során érhetik a kutyát számára váratlan, esetleg kellemetlen ingerek. Egy mozgássérült kliens simogatása, a játék közben a gyerekek felszabadult kiabálása vagy az eszközök hangja erőteljes ingert is jelenthet a kutya számára. Ugyanakkor fontos a kutya szempontjából, hogy ezeket ne érezze kellemetlenek vagy ijesztőnek.

Természetesen a foglalkozásokon a kliensek nem étkeznek, de a kutya az intézményekben találkozhat ebédet szállító munkatárssal, ennivalót vivő gyermekkel, találhat a földön élelmet. Ugyanakkor fontos, hogy feladathelyzetben elfogadja a kliensektől is a jutalomfalatot. Látható, hogy mind az intézmény rendje, mind a kutya biztonsága (élelem megtagadás), mind a zökkenőmentes és biztonságos feladatvégzés (élelem elfogadása és finom elvétele) érdekében fontos, hogy a kutya ezt a feladatot a gyakorlat során is sikeresen teljesítse. Kiemelten fontos a biztonság miatt, hogy sem a táplálék, sem apporttárgy ne váltson ki agresszív viselkedést a kutyából.

 

3.10. vizsgafeladat

Idegen helyen gazdától való szeparáció hatása a viselkedésre.

Bár a gazda a terápiás intézményben általában nem hagyja magára a kutyát, de természetesen vannak olyan helyzetek, amikor ez rövid időre elkerülhetetlen. A gazda feladata, hogy ilyenkor biztonságos, erre alkalmas helyiségében helyezze el a kutyát. A kutya biztonságérzete, nyugalma miatt szükséges, hogy ezt a szeparációs helyzetet ne élje meg stresszként.