9.1. Felelős állattartás – óvodai és iskolai programok
„Te egyszer s mindenkorra felelős lettél azért, amit megszelídítettél.” (Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg)
Az előző fejezetekben bemutattuk, hogy a ló és a kutya, mint munkatárs hogyan segítheti pedagógiai munkánkat. Valljuk, hogy „tartozunk” annyival négylábú munkatársainknak, hogy minél szélesebb körben szólunk jogaikról.
Az állatasszisztált foglalkozások bármely munkaformájánál (AAA, AAT, AAE) fontosnak tartjuk, hogy a foglalkozások valamely szakaszában mindenképpen körbejárjuk a felelős állattartás témáját. Szükséges szólnunk – az állatok és a kliensek biztonsága érdekében is – az állatok melletti helyes viselkedésről, az állatok szükségleteiről, igényeiről.
A FEDIAF (www.fediaf.org) és a Magyar Állateledel Egyesülés (www.allateledelgyartok.hu) célul tűzte ki az óvodás és iskolás korú gyermekek ismereteinek bővítését a felelős állattartás területen. Harmóniában együtt, Kutyavilág és Elbővölő macskák címmel ingyenesen letölthető anyagokat készítettek.
A Harmóniában együtt című anyag célja a kutyatámadások megelőzése. A programot a FABE (Felelős Állatbarátok Egyesülete) indította el 2008-ban. A gyerekek segítőtársa Frakk, a meséből mindenki számára jól ismert vizsla. Segítségével ismerkedhetnek meg a 3 és 6 év közötti gyerekek a kutyák világával (Temesváry és Sátori, 2010)
Legfontosabb témái:
-A felelős állattartás 7 alapszabálya
9.1.1. ábra. http://www.allateledelgyartok.hu/oktatas.html
- Te beszélsz kutyául?
A kutya kommunikációs jelzéseinek, testbeszédének helyes értelmezését, például a játékra hívás vagy a támadás jelzését (9.1.2. és 9.1.3.ábra) tanulhatják meg a gyerekek.
9.1.2. ábra. Támadás
(Forrás:http://www.allateledelgyartok.hu/assets/files/FRAKK_FEDIAF.pdf )
9.1.3. ábra. Játék.(Forrás:http://www.allateledelgyartok.hu/assets/files/FRAKK_FEDIAF.pdf )
-Mi lenne ha…
A szerzők ebben a részben a kutyák iránti empátia fejlesztését tűzik ki célul. Olyan kellemetlen vagy veszélyes helyzeteket mutatnak be, melyben az ember és a kutya élete között párhuzam vonható.
-Végül azokat a veszélyes helyzeteket és elkerülési módjait ismerhetik meg Frakk segítségével a gyermekek, melyek a kutya és ember együttélése során előfordulhatnak.
Hogyan viselkedjünk a kutyával, hogy elkerüljük a veszélyes helyzeteket? (Forrás:http://www.allateledelgyartok.hu/oktatas.html)
A Kutyavilág című anyag az iskolás korosztálynak készült, melyben az óvodás program témáin kívül a kutya és a farkas közti kapcsolatról, a kutyának a családban elfoglalt helyéről, a kutyafajtákról, a munkakutyákról, a kutya biológiai adottságairól, a kutyanevelésről, gondozásáról és ezek költségeiről. Az ismeretek, információk közlése mellett feladatlapok és tudáspróbák teszik teljessé az anyagot (Meyer, 2010a). http://www.allateledelgyartok.hu/assets/files/kutyavilag_ok2.pdf
A macskákról szóló tananyag – Elbűvölő macskák címmel -hasonló témákat jár körbe, továbbá kitér a macskák és a kutyák kommunikációjának különbözőségére (Meyer, 2010b). http://www.allateledelgyartok.hu/assets/files/fascinating_cats_HUN.pdf
Az oldalról a tananyagokon kívül videó és az órai munkát segítő prezentáció is letölthető.