Skip navigation

9.5. Kutyákkal és mesével az integrációért

A mesék világa természetes közege a gyermekeknek. A mesélés az élményaktiválással hozzájárul a szociális kompetencia fejlődéséhez. A mese a szórakoztatás mellet útmutatást ad, segít a problémák megoldásában. Olyan tapasztalatokat közvetít, amely megszerzésére másként esetleg nem lenne lehetőség. A mesehősök kalandok sorozatán esnek át, így vele együtt a mesét hallgató gyermek is átélheti ugyanezt, így lényegében a saját kalandjává válik. A mese tehát átélt esemény. Emellett a mesélés az anyanyelv és a gondolkodás spontán fejlesztője is (Nagy és mtsai, 2009).

A segítőkutyák szemléletformáló hatását az érzékenyítő program során végzett vizsgálat eredményei jelzik (Loványi és Piczkó, 2013). Ezeknek a rendezvényeknek a résztvevői jutnak el könyv és mese formájában a gyerekekhez és felnőttekhez Loványi Eszter: Kuku és barátai című könyve segítségével. A 44 oldalas, gyönyörűen illusztrált könyv a segítőkutyák és gazdáik életéről szól. Kuku, az író hangjelző kutyája mesél Borsról, Joziról, Kúperről, Amperről és Riszáról, akik vakvezető, mozgássérült-segítő, terápiás, illetve személyi segítő kutyák. (Loványi, 2015)

9.5.1. ábra. Loványi Eszter: Kuku és barátai

https://www.facebook.com/segitokutya/photos/a.509243402442130.124035.219028271463646/970591392973993/?type=1&theater