Skip navigation

4.5.2. Valós terápiás helyzet

A második részvizsga során egy valós terápiás helyzetbe kell beépíteni az alábbi elemeket.

A feladatok mellett példaként megjelölünk egy-egy, a tananyagban szereplő játékleírást vagy videót.

1.A kutya és a felvezető köszöntése jutalomfalat kutyának adásával (4.5.2.1. ábra).

Példa: a foglalkozások keretét alkotó köszönés és elköszönés. 

4.5.2.1. ábra. Köszönés jutalomfalat adásával. (Forrás: Csányi Dorottya Katalin)

 

2.A kutya körbeülése/állása/fekvése, különböző testrészeinek érintése, simogatása, ölelése.

Példa: „Festés” (4.5.2.1. videó)

 

4.5.2.1. videó. „Festés” Autista tanulók, felső tagozat, kreatív képességek fejlesztése, csoportvezető-felvezető: Pető Mihályné Donát Dóra, terápiás kutya: Bíbor, intézet: Kecskeméti Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola, Kollégium, Gyermekotthon és Szociális Intézmény, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Autizmus Centrum, Kecskemét (Továbbiakban Autizmus Centrum, Kecskemét)

 

3.Mozgás és zaj a kutya körül.

Példa: Mókusok, ki a házból! (6.4.2.1. videó)

 

4.Ügyességi feladat (minimum 2), amely lehet

a) apportírozás bármilyen tárggyal

b) akadályugrás

c) kúszás

d) padon/pallón végigmenés

e) „trükk”

f) ugatás vezényszóra

g) egyéb ügyességi feladat)

és

5.A kutya vezetése az alany által pórázon irány- és tempóváltásokkal (4.5.2.2. ábra

Példa: Akadálypálya

4.5.2.2.ábra. Akadálypálya. (Forrás: Csányi Dorottya Katalin)

6. Foglalkozás közben egy idegen felnőtt lép zajosan a terembe (hogy a kutya mindenképp észrevegye), a kutya közelében megáll, a foglalkozást nézi.

Példa: A foglalkozások során természetesen megtörténhet, hogy valaki – például kolléga, szülő, másik kliens - bejön a helyszínre.

Elvárás a kutyától és gazdától, hogy ez tartósan ne zavarja meg a munkájukat.

 

Végezetül szeretnénk felhívni a (leendő) csoportvezetők figyelmét a kutyának azon viselkedéselemeire, amelyek semmiképpen sem megfelelőek sem a vizsga, sem a munka során. Ezek az alábbiak:

-A kutya soha nem mutathat nyílt agressziót emberrel vagy más állattal szemben!

4.5.2.3. ábra. A terápiás kutya soha nem mutathat nyílt agressziót emberrel vagy más állattal szemben. (Forrás: saját gyűjtemény)

- Nem haraphat szándékosan, nem kapkodhat, nem csíphet, nem vicsoroghat, nem terelheti a klienseket. Nem elfogadható a hisztérikus ugatás vagy vonyítás.

- Nem mutathat kontrollálhatatlan félelmet.

- Nem ijesztheti meg, nem lökheti fel vagy ránthatja el a klienst, kivéve, ha ennek oka a kliens súlyos figyelmetlensége.

- Nem véthet a szobatisztaság ellen.

A gazda viselkedésével kapcsolatos elvárások– a vizsgán és a munka során is - a következőek.

-A gazda állandóan figyeli a kutyát és a környezet ingereit, ezekre megfelelően reagál.

- Soha nem használhat fojtó vagy szöges nyakörvet.

- Nem stresszelheti indokolatlanul a kutyát, nem használhat erőszakot, nem okozhat a kutyának szándékosan fájdalmat!

- Optimális szinten motiválja és kontrollálja a kutyát.

- A gazda a kliensekkel sem lehet sosem udvariatlan vagy durva

(MATESZE, 2015e)

A témával kapcsolatban lásd még: 5.2.2. fejezet.