Médiaelmélet
- Médiaelmélet
- Bevezető
- I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
- II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
- III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
- IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
- V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
- VI. Az újmédia világa
- VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
- VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
- VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
- A VII. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- VIII. A média hatása
- IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
- X. Média és vizualitás
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
- X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
- X.3. A média hatása a művészetre
- X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
- A X. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- Felhasznált irodalom
I.2.4. Médiapszichológia
A pszichológia vagy lélektan az emberi gondolkodással és viselkedéssel foglalkozó tudomány. Ennek a médiához kapcsolódó aspektusai képezik a tárgyát a médiapszichológiának. A médiapszichológia azt vizsgálja, hogy az egyén hogyan értelmezi a médiából érkező impulzusokat, azok hogyan hatnak rá, mire késztetik, hogyan alakítják át viselkedését. Egyre többet kutatott, a médiapszichológia területéhez kapcsolódó területek pl. a médiamanipuláció vagy a médiaagresszió kérdéskörei. A médiapszichológia egyik ága a reklámpszichológia, amely a médiatartalmak hatóterében változó fogyasztói szokásokat, a vásárlói döntések mögött álló motivációkat, a médiában kódolható üzenetek és a termékek birtoklásának hatásait vizsgálja.