Skip navigation

VII.3.5. Valóságból show?

Abban, hogy a virtuális valóság kifejezés új értelmezési körökkel bővült, nagy szerepe volt egy új műsortípus, a valóságshow, a „reality” megjelenésének is.

A valóságshow olyan interaktív televíziós műsor, melyben a szereplők a valós élettől elzárva, közösséget alkotva a valóságot imitáló helyzetekben teljesítenek különböző feladatokat, konfliktusokat oldanak meg, illetve generálnak. Általában kieséses rendszerben működik, a nyertes pedig, aki utolsóként bennmarad, díjazásban részesül.

Az első valóságshow-k ötletét NASA-kísérletek adták: tesztelték, hogyan viselkednek az emberek, amikor hosszú időn át össze vannak zárva, hogyan kezelik a konfliktusokat − ezzel próbáltak felkészülni az űrutazás során várható szituációkra.

Az első valóságshow-nak sokan az 1973-ban bemutatott „An American Family” című 12 részes dokumentumfilm-sorozatot tartják, amely egy amerikai család mindennapjaiba engedett bepillantást. Ez azonban még nem igazán volt show-szerű. Ezért a műfaj atyjaként a legtöbben a Big Brother című műsort tartják, amely Magyarországra is eljutott.

A műfaj, története során egyre inkább távolodott a valóságtól. Pszichológiai elemzések alapján szándékosan olyan embereket válogattak egymás mellé, akik között garantált volt a konfliktus. A műsorok megteltek devianciával, szexualitást és erőszakot öncélúan ábrázoló tartalmakkal.

A klasszikus valóságshow-t a műsortípus újabb generációi követték: reality-k, doku-reality-k. Ezeknek azonban még kevesebb köze van a valósághoz, hiszen csupán a valóságot imitáló, megrendezett jelenetekből állnak. A fikciós műsoroktól csupán az különbözteti meg őket, hogy spontánabbak a párbeszédek, és nem hivatásos színészek szerepelnek bennük.

A műfaj kapcsán felmerülő aggodalmak alapja az volt, hogy a műsorok sokakkal elhitették: ez a valóság, tehát ez a normális. Ily módon normálisnak állítottak be és propagáltak olyan torz értékrendeket, viselkedési mintákat, amelyek főleg a fiatal nézőkre nézve lehettek veszélyesnek.  Pedig valójában ezeknek a műsoroknak a „valósága” egy mesterségesen konstruált világ.