Skip navigation

III.2.3. A „sárga sajtó” (jellow press)

Sárga sajtónak nevezzük a zsurnalisztika klasszikusan szenzációhajhász modelljét. A sárga újságírás a botránykeltésre, a soviniszta hazafiasságra, etikátlan és szakmaiatlan gyakorlatra építő bulvárújságírás pejoratív, rosszalló értelmű szinonimája.

Kialakulása az Amerikai Egyesült Államokba vezethető vissza, az akkor ott tevékenykedő Pulitzer József és William Randolph Hearst sajtómágnás konkurenciaharcából eredeztethető. A két konkurens sajtóbirodalom (New York World és New York Journal) mindent megtett azért, hogy felülmúlják egymás népszerűségét, ezért újságíróik a kopókat meghazudtoló rámenősséggel vetették magukat az egyes témákra.

A rosszalló „sárga újságírás” kifejezést először vetélytársuk, a New York Press használta rájuk 1897-ben, amely egy sárga ruhás képregényfigurára utalt. 1898-ban pedig már csak ennyit mondtak: „Azért neveztük őket Sárgának, mert Sárgák.” Ezt akkor már mindenki értette.[1]

A szenzációhajhász hozzáállás dacára a sárga újságírás továbbfejlődve az amerikai demokrácia és média fejlődése számára mégis ösztönzőnek bizonyult: jelentős korrupciós ügyek, politikai botrányok és gazdasági visszaélések tényeit tárta fel az amerikaiak tömegei előtt és ez új törvények elfogadásához vezetett.



[1] Campbell, W. Joseph: The Spanish-American War: American Wars and the Media in Primary Documents, Introduction. http://academic2.american.edu/~wjc/spanish10.htm (letöltés ideje: 2014.11.02.)