Skip navigation

VIII.3.2. A fiatalok médiafogyasztási szokásai

A tizenévesek és a gyerekek között nincs olyan, aki ne hallgatna rádiót, ne nézne tévét vagy ne használná az internetet, elsősorban a közösségi oldalakat, videomegosztó portálokat.

A magyar fiatalok körében az internethasználat a 2000-es 4%-ról 2010-re 65%-ra nőtt, napjainkra pedig megközelíti a 100%-ot.

Egy 2012-es kutatás (USA) szerint a 8-18 év között fiatalok átlagosan naponta 7,5 órát csüngenek valamilyen médiumon. Amennyiben figyelembe veszik azt is, hogy olykor egyszerre interneteznek és hallgatnak zenét, azaz egy időben többszörös a médiafogyasztás, úgy ez az adat napi 11 órára emelkedik. A kutatók közel 500 egyetemista szokásait követve megállapították, hogy idejük meghatározó részét − mintegy 12 órát − valamilyen szórakoztató médiummal töltik.[1]

A Médiatanács által 2011-ben végzett, 2012-ben publikált Kid.comm kutatás[2] (http://mediatorveny.hu/dokumentum/293/KidComm2_tanulmany.pdf) azt mutatja, hogy a hazai fiatalok médiafogyasztása lényegében nem tér el külföldi társaikétól. Különösen hétvégén magas a médiafogyasztás, amikor közel három órát töltenek el tévézéssel, két órát internetezéssel, egy órát rádióhallgatással, és emellett még jelentős időt vesz el tőlük a számítógépes és mobiltelefonos játék is. Az internetezésnél a legtöbb időt a közösségi médiára szánják, amit a keresők használata követ. A kutatás egyik grafikonja:

A Kid.comm kutatás egyik grafikonja a gyerekek internetezéssel töltött idejét mutatja

(A kép forrása: http://mediatorveny.hu/dokumentum/293/KidComm2_tanulmany.pdf)

 

Noha az internethasználat kezdi visszább szorítani a televíziónézést, a gyerekek körében még mindig a TV a legnépszerűbb média. A UPC egész Európára kiterjedő vizsgálata kimutatta: egyre több gyereknek van saját televíziója a szobájában.[3] 2004-ben gyerekek 4 és 12 éves koruk között átlagosan napi 4 órát töltöttek televíziónézéssel.[4] A 2010-es évekre ez visszaszorul 2-3 órára, noha párhuzamosan megnő az internetezéssel, számítógépes játékokkal töltött idő. A Kid.comm kutatásának 2012-ben publikált grafikonja:

A Kid.comm kutatás egyik grafikonja a gyerekek tévénézéssel töltött idejét mutatja egy átlagos hétvégi napon.

(A kép forrása: http://mediatorveny.hu/dokumentum/293/KidComm2_tanulmany.pdf)



[1] A Domainflotta.hu oldal cikkére hivatkozva az adatokat a Gondola.hu közli: http://www.gondola.hu/cikkek/85655-A_fiatalok_naponta_8-12_orat_toltenek_szorakoztato_mediumokkal.html (letöltés ideje: 2015.02.15.)

[2] A kutatási eredmények letölthetők: http://mediatorveny.hu/dokumentum/293/KidComm2_tanulmany.pdf

[3] Wikopédia: Média (kommunikáció) szócikke alapján. http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9dia_(kommunik%C3%A1ci%C3%B3) (letöltés ideje: 2013.11.17.)

[4] Gammawinmedia.hu: Napi öt órát ülnek a net és a tévé előtt a fiatalok. http://www.gammawinmedia.hu/c.php?c=napi-ot-orat-ulnek-a-net-es-a-teve-elott-a-fiatalok-92 (letöltés ideje: 2014.01.05.)