Médiaelmélet
- Médiaelmélet
- Bevezető
- I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
- II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
- III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
- IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
- V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
- VI. Az újmédia világa
- VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
- VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
- VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
- A VII. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- VIII. A média hatása
- IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
- X. Média és vizualitás
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
- X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
- X.3. A média hatása a művészetre
- X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
- A X. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- Felhasznált irodalom
I.3.8. A rábeszélő funkció
Az üzleti-vállalkozói szféra már a kezdetekkor meglátta a médiában azt a lehetőséget, amely hozzásegíti termékei és szolgáltatásai eladásához. A média rábeszélő funkcióját elsősorban a reklámok által gyakorolja: „A rábeszélő funkció a médiaágazat anyagi erőforrásainak igen számottevő részét előteremtől reklámozásban jelenik meg legnyíltabban, legkézzelfoghatóbban. A reklámozás mellett természetesen a legkülönbözőbb - hír-, oktató, szórakoztató stb. - műsorok, írások révén is gyakorolja a tömegkommunikáció a rábeszélő funkciót, szándékoltan vagy nem, nyílt vagy rejtett formában.”[1]
A rábeszélő funkció érvényesülésének nyílt megjelenési formái a reklámokon kívül a következők:
- Televízióban és rádióban: az infomercial nevű műsortípus. (Az information és a commercial, azaz a tájékoztatás és a hirdetés angol megfelelőiből alkotott műszó).
- Az írott sajtóban: az advertorial elnevezésű műfaj. (Az advertisement és az editorial, azaz a hirdetés és a cikk angol megfelelőiből alkotott műszó.)