Skip navigation

VIII.3.1. A média, mint szocializáló tényező

A szocializáció legfontosabb intézménye a család: a gyermekek elsősorban szüleiktől, továbbá testvéreiktől és más rokonaiktól sajátítják el a normákat, értékeket. A modern társadalmakban a szocializáció más színterei is egyre nagyobb szerepet kapnak: ilyen például az óvoda, az iskola, a kortársak csoportja, majd később a munkahely. Ezek mellett azonban folyamatosan nő a média szocializációs szerepe is.

Az a tény, hogy a média is részt vesz a szocializációban, önmagában még nem baj. A kérdés az, hogy mikortól, milyen mértékben. A média gyerekekre/fiatalokra gyakorolt hatását jelentősen meghatározza, hogy azok mit, miért és mennyit használnak a médiából, illetve, hogy miként értelmezik a média üzeneteit.

A gyermekek a saját értelmi szintjüknek, ismereteiknek megfelelően tudják csak értelmezni az őket ért hatásokat, a média üzeneteit. Amikor egy gyermek és egy felnőtt ugyanazt a televíziós műsort vagy reklámot nézi, más-más üzenet jut el hozzájuk. De nem csak gyermek és felnőtt között van különbség, egyénenként is eltérő hatása van a médiatartalmaknak.

Minden tömegkommunikációs eszköznek vannak pozitív illetve negatív hatásai is. A médiumok kedvező hatásai például az információáramlás, szórakozás stb. Negatív hatása lehet a gyermekek számára: a félelmet kiváltó tartalmaknak illetve az agresszív, szexuális tartalmaknak is.