- Médiaelmélet
- Bevezető
- I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
- II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
- III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
- IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
- V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
- VI. Az újmédia világa
- VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
- VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
- VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
- A VII. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- VIII. A média hatása
- IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
- X. Média és vizualitás
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
- X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
- X.3. A média hatása a művészetre
- X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
- A X. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- Felhasznált irodalom
X.4.3. Intermédia
Amerikában és Nyugat-Európában az 1960-as évek közepén jelent meg a művészetben a mediális szemlélet, mely magát a közvetítő eszközt helyezte érdeklődése középpontjába, annak a kommunikációra és a társadalomra gyakorolt hatását, a közvetítés működésének sajátosságait vizsgálta. Ekkor jött létre az intermédia kifejezés, mely a korábbi műfajok között megjelenő új területek összefoglaló neve volt.
Az intermédia tárgykörébe tartoznak a fotó-kinetikus és elektronikus művészetek, a multimédia-, installációs-, environment és akcióművészeti alkotások, új kommunikációs technikákkal, interdiszciplinaritás révén, a képzőművészeti határterületeken létrejött alkotások.
Magyarországon a Magyar Képzőművészeti Egyetem 1993-ban indított intermédia szakot, amely médiaművész diplomát nyújt. Célja „a művészet funkcióváltásának tudatosítása mellett felkészítés egy aktív, kreatív jelenlétre az információs társadalom kulturális szféráiban, s ezen túl a kognitív (megismerésre kész) művészi magatartás kutatása és támogatása.”[1]
Középpontjában az új médiumok művészeti használata, a tudomány, a technika és a művészet egységben látására törekvő szemlélet áll.
[1] Wikipédia szócikk az intermédia szakról. http://hu.wikipedia.org/wiki/Interm%C3%A9dia (letöltés ideje: 2015.04.12.)