- Médiaelmélet
- Bevezető
- I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
- II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
- III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
- IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
- V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
- VI. Az újmédia világa
- VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
- VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
- VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
- A VII. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- VIII. A média hatása
- IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
- X. Média és vizualitás
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
- X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
- X.3. A média hatása a művészetre
- X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
- A X. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- Felhasznált irodalom
III.2.5. A sajtófotó
A lapokat kezdetben, rajzokkal, metszetekkel illusztrálták. A képek nyomtatását ugyanis a megfelelő fotomechanikai eljárás kidolgozása előtt csak grafikai sokszorosítással tudták megoldani. A legjellemzőbb sokszorosítógrafikai eljárás a sajtóban a fametszés volt, melynek során a metsző fadúcra rajzolta a képet, majd a vonalakat meghagyva kivéste az ábrázolt dolog negatívját, amelyről festékkel bevonva sok nyomatot lehetett készíteni.
Amikor az 1800-as évek elején technikailag lehetővé vált a fényképek szerepeltetése az újságokban, új műfaj született: a sajtófotó. Ezzel együtt egy új szakma is létrejött: a fotográfusok egy része a sajtófotókra specializálta magát.
Roger Fenton hatalmas felszereléssel járta a hadszíntereket
(Kép forrása: http://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Fenton)
A fotózsurnalizmus úttörője, az első haditudósító-fényképészek egyike Roger Fenton volt. 1855-ben 360 felvételt készített a krími háborúról (https://www.youtube.com/watch?v=zh6noBCpMxU). Itt készítette el híres, A halál árnyékának völgye című felvételét. Több száz kilogrammos felszerelését (fényérzékeny anyaggal bevont nagy üveglapok, állványok és kamerák) szekéren szállíttatta a hadműveleti területen. A krími háborúból hazatérve a brit királyi család család fotográfusa lett.
A filléres sajtó kialakulásával és robbanásszerű elterjedésével megjelentek az első fotóriporterek, helyszíni tudósítók. Ehhez arra is szükség volt, hogy megjelenjenek a piacon a kisfilmes gépek, melyeket a riportereknek terveztek.