Skip navigation

VII.2.3. Az infotainment

Angol eredetű szó, az információ és a szórakoztatás (information + entertainment) szavakból tevődik össze, az információ szórakoztató formában történő átadására utaló szóösszetétel. A televíziós hírműsoroknak, ill. a showműsoroknak ma már egyre kevésbé szokatlan elegyeként megjelenő műsorfajta.

Már az 1936-os berlini olimpia eseményeit bemutató televíziós közvetítések, ill. filmhíradók készítői arra törekedtek, hogy a tényszerű tudósítások mellett (sőt esetenként azok rovására) lenyűgöző látványosságot nyújtsanak a nézőknek.

A hírműsorokban megjelentek a filmsztárok és híres énekesek magánéleti drámáiról, a szórakoztatóipar eseményeiről szóló tudósítások, amelyek olyan (vagy esetenként sokkal nagyobb) médianyilvánosságot kaptak, mint az országos vagy nemzetközi horderejű politikai, gazdasági döntések - noha a szórakoztatóipari információk valós hírértéke erősen vitatható.

Az infotainment inkább a kereskedelmi televízióban megjelenő hírműsorokra jellemző, mint a közszolgálati televíziók hírműsoraira. Az infotainment térhódítását a televíziós műsorkészítők rendszerint a nézői elvárásokkal igazolják. [1]

Az ismeretterjesztés és a szórakoztatás hibridjével kapcsolatosan kevesebb problémát szoktak emlegetni a szakemberek, ellentétben a tájékoztatás (hírek) és a szórakoztatás hibridjével. Utóbbi esetben ugyanis fennáll a tények és a vélemény összemosódásának a veszélye, sérül az objektív tájékozódáshoz való jog.



[1] Film- és médiafogalmak kisszótára. Korona Kiadó, Budapest, 2002.