- Médiaelmélet
- Bevezető
- I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
- II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
- III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
- IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
- V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
- VI. Az újmédia világa
- VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
- VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
- VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
- A VII. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- VIII. A média hatása
- IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
- X. Média és vizualitás
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
- X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
- X.3. A média hatása a művészetre
- X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
- A X. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- Felhasznált irodalom
VI.3.3. Blogok, vlogok
A blog egy-egy magánszemély vagy kisebb csoport weboldala, amely periodikusan bővül újabb és újabb bejegyzésekkel. A blogok többsége nyilvános weblapként működik bármely internethasználó által elérhetően. Az eredeti „weblog” kifejezés a „web” és „log” (napló) szavak összetételéből keletkezett, ebből rövidült a mára bevetté vált blog alakká.
A vlog pedig nem más, mint a video blog, amelyen a szöveges tartalom helyett/mellett a mozgóképes tartalmak válnak uralkodóvá.
A blogok és vlogok naplószerűen működnek, a legfrissebb bejegyzések látszanak legfelül.
A blogok sokszor valóban naplók, személyes tartalmakat, véleményeket, meglátásokat tartalmaznak, amelyekről a szerzőjük azt feltételezi, hogy azok másokat is érdekelhetnek. Ez kérdések sorát veti fel:
- Mennyire egészséges az egész világgal megosztani azokat a bensőséges eseményeket, amelyek talán inkább csak a családunkra vagy szűk baráti körünkre tartoznának? (pl. egészség, párkapcsolat, gyerekszülés, stb.)
- Mennyire lehet őszinte egy-egy bejegyzés? Ha nem az a cél, hogy azt mindenki olvassa, akkor miért hozza a nagy nyilvánosság tudomására? Ha az a cél, hogy sokan olvassák, akkor viszont ez az őszinteség rovására mehet… Mi is a cél tulajdonképpen?
- Mit „egészséges” feltenni egy blogra? Mikortól válik egy blog a hazug szentimentalizmus és a kényszeres magamutogatás terepévé?
- Meghaladja-e még a blogolvasók száma a blogot írók számát?
A legsikeresebbek általában azok a blogok, amelyek nem túl személyes hangvételűek, inkább gyakorlati célt szolgálnak: egy-egy személy megosztja másokkal pl. gasztronómiai tapasztalatait, receptjeit, szépségápolási tanácsait, filmekkel, zenékkel kapcsolatos információit, vagy éppen meg akarja nevettetni az oldalára látogatókat.