Skip navigation

VI.3.3. Blogok, vlogok

A blog egy-egy magánszemély vagy kisebb csoport weboldala, amely periodikusan bővül újabb és újabb bejegyzésekkel. A blogok többsége nyilvános weblapként működik bármely internethasználó által elérhetően. Az eredeti „weblog” kifejezés a „web” és „log” (napló) szavak összetételéből keletkezett, ebből rövidült a mára bevetté vált blog alakká.

A vlog pedig nem más, mint a video blog, amelyen a szöveges tartalom helyett/mellett a mozgóképes tartalmak válnak uralkodóvá.

A blogok és vlogok naplószerűen működnek, a legfrissebb bejegyzések látszanak legfelül.

A blogok sokszor valóban naplók, személyes tartalmakat, véleményeket, meglátásokat tartalmaznak, amelyekről a szerzőjük azt feltételezi, hogy azok másokat is érdekelhetnek. Ez kérdések sorát veti fel:

  • Mennyire egészséges az egész világgal megosztani azokat a bensőséges eseményeket, amelyek talán inkább csak a családunkra vagy szűk baráti körünkre tartoznának? (pl. egészség, párkapcsolat, gyerekszülés, stb.)
  • Mennyire lehet őszinte egy-egy bejegyzés? Ha nem az a cél, hogy azt mindenki olvassa, akkor miért hozza a nagy nyilvánosság tudomására? Ha az a cél, hogy sokan olvassák, akkor viszont ez az őszinteség rovására mehet… Mi is a cél tulajdonképpen?
  • Mit „egészséges” feltenni egy blogra? Mikortól válik egy blog a hazug szentimentalizmus és a kényszeres magamutogatás terepévé?
  • Meghaladja-e még a blogolvasók száma a blogot írók számát?

A legsikeresebbek általában azok a blogok, amelyek nem túl személyes hangvételűek, inkább gyakorlati célt szolgálnak: egy-egy személy megosztja másokkal pl. gasztronómiai tapasztalatait, receptjeit, szépségápolási tanácsait, filmekkel, zenékkel kapcsolatos információit, vagy éppen meg akarja nevettetni az oldalára látogatókat.