- Médiaelmélet
- Bevezető
- I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
- II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
- III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
- IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
- V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
- VI. Az újmédia világa
- VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
- VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
- VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
- A VII. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- VIII. A média hatása
- IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
- X. Média és vizualitás
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
- X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
- X.3. A média hatása a művészetre
- X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
- A X. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- Felhasznált irodalom
VII.3.3. A VR, mint technikai fogalom
A VR (Virtual Reality) bizonyos számítógépes multimédia-eszközök segítségével megteremtett, háromdimenziós digitalizált képek vetítésén alapuló mesterséges, szimulált világ, amely a felhasználóban a valóság érzetét kelti.
A VR-ben való részvétel feltétele (ma még) általában valamilyen speciális segédeszköz, képernyő, kesztyű, látványsisak, elektródák, stb. Feltétele az interaktivitás, hiszen a felhasználó döntéseinek megfelelően változik a virtuális környezet, azaz bukkannak fel az új képek és válnak hallhatóvá az új hangok.
A VR-szimulációhoz segédeszközök szükségesek
(Kép forrása: http://en.wikipedia.org/wiki/File:AC89-0437-20_a.jpeg)
A technikai fejlődés révén az érzékelési élmény egyre tökéletesebben valósághű. Már nem csak a látvány és a hangok, de akár az illatok és a bőrérzékelés (hőmérséklet, taktilis ingerek, fájdalom) visszaadására is lehetőséget biztosít.
A VR-szimulációk nem csak szórakozási lehetőséget biztosítanak, de gyakorlati hasznuk is van: a mesterségesen létrehozott helyzetekben kockázat nélkül "gyakorolhatnak" az űrhajósok vagy épp a sebészek, de pl. még felépülés előtt megtekinthető és bebarangolható egy-egy épület.
Manapság a VR világához soroljuk azokat a legújabb számítógépes alkalmazásokat, amelyek segítségével a felhasználó által bejárható, felfedezhető mesterséges, háromdimenziós környezetben világo(ka)t lehet létrehozni, manipulálni. A VR szinonimájaként használják a mesterséges valóság, vagy mesterséges környezet kifejezéseket is.