Skip navigation

VII.3.3. A VR, mint technikai fogalom

A VR (Virtual Reality) bizonyos számítógépes multimédia-eszközök segítségével megteremtett, háromdimenziós digitalizált képek vetítésén alapuló mesterséges, szimulált világ, amely a felhasználóban a valóság érzetét kelti.

A VR-ben való részvétel feltétele (ma még) általában valamilyen speciális segédeszköz, képernyő, kesztyű, látványsisak, elektródák, stb. Feltétele az interaktivitás, hiszen a felhasználó döntéseinek megfelelően változik a virtuális környezet, azaz bukkannak fel az új képek és válnak hallhatóvá az új hangok.

A VR-szimulációhoz segédeszközök szükségesek

(Kép forrása: http://en.wikipedia.org/wiki/File:AC89-0437-20_a.jpeg)

A technikai fejlődés révén az érzékelési élmény egyre tökéletesebben valósághű. Már nem csak a látvány és a hangok, de akár az illatok és a bőrérzékelés (hőmérséklet, taktilis ingerek, fájdalom) visszaadására is lehetőséget biztosít.

A VR-szimulációk nem csak szórakozási lehetőséget biztosítanak, de gyakorlati hasznuk is van: a mesterségesen létrehozott helyzetekben kockázat nélkül "gyakorolhatnak" az űrhajósok vagy épp a sebészek, de pl. még felépülés előtt megtekinthető és bebarangolható egy-egy épület.

Manapság a VR világához soroljuk azokat a legújabb számítógépes alkalmazásokat, amelyek segítségével a felhasználó által bejárható, felfedezhető mesterséges, háromdimenziós környezetben világo(ka)t lehet létrehozni, manipulálni. A VR szinonimájaként használják a mesterséges valóság, vagy mesterséges környezet kifejezéseket is.