Skip navigation

VII.1.3. Tartalomkészítés az újmédia korában

A közösségi média megjelenésével duzzadni kezdett az a réteg, akiknek alkalmuk nyílik megszólítani a széles nyilvánosságot. Ma ezt szinte bárki megteheti, hiszen akinek van internet-hozzáférése, az vezethet blogot, közzétehet videoanyagokat, kommentelhet cikkeket. Sokan üdvözlik ezt, mondván, így sokkal demokratikusabb a média, hiszen már nem kevesek kiváltsága a médiatartalmak létrehozása. A következő előnyöket szokták emlegetni az újmédiával kapcsolatban:

  • Erősödik a szólásszabadság, hiszen a független tartalomszolgáltatók oldalain közzétett bejegyzésekbe a politikai hatalomnak nincs beleszólása.
  • Mindenki elmondhatja a véleményét, nem kell megvárnia, hogy valaki hajlandó legyen nyilvánosságra hozni azt.
  • A közösségi médiát nem lehet elhallgattatni, szinte lehetetlenné vált eltitkolni, eltussolni dolgokat, hisz valahol úgyis napvilágra kerülnek.

Napjainkban nem szükséges képzettséget és tapasztalatot szerezni ahhoz, hogy valaki lehetőséget kapjon arra, hogy információkat tegyen közzé. Ennek azonban számos hátránya is van:

  • Az internetet elárasztják a helytelen, ellenőrizetlen, megbízhatatlan információk.
  • A médiatartalmak minősége sokszor nagyon alacsony: rossz helyesírással megírt, stilisztikai és gépelési hibáktól hemzsegő bejegyzések, rosszul komponált, alacsony esztétikai értékű, rossz minőségű képek, stb.
  • A médiatartalmak létrehozói nem ügyelnek a tények és a vélemény különválasztására, így a fogyasztót sokszor megtévesztik.
  • A bloggerek, videókészítők nem ismerik a szakmai és etikai szabályokat, így nem is tartják magukat ezekhez.
  • Megnőtt a rágalmazások, becsületsértő kijelentések száma, gyakran ártatlan emberek jó hírét is meghurcolják.
  • Megnőtt a gyűlöletkeltő, uszító médiatartalmak mennyisége.
  • Nehéz érvényesíteni a kiskorúak védelmét, a kisebbségek, a hátrányos helyzetben lévők jogait.

Az újmédia megjelenésével a „kapuőr” fogalma is átértékelődött, hiszen a kapu sokkal szélesebbre nyílt, az információk szinte szűrés nélkül zúdulnak a fogyasztókra. Hiába szűri meg őket az egyik médium, ha egy másik a szűrőn fennakadt információkat is átereszti a nyilvánosság színterére.