- Médiaelmélet
- Bevezető
- I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
- II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
- III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
- IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
- V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
- VI. Az újmédia világa
- VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
- VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
- VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
- A VII. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- VIII. A média hatása
- IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
- X. Média és vizualitás
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
- X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
- X.3. A média hatása a művészetre
- X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
- A X. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- Felhasznált irodalom
VI.2.4. Lev Manovich újmédia-megközelítése
A moszkvai születésű Lev Manovich a Kaliforniai Egyetem vizuális művészetek tanszékének professzora, az „új média" alkotója és teoretikusa. Számítógépes animációval, digitális filmmel és fotográfiával, interaktív multimédiás eszközökkel dolgozik, digitális művészeteket oktat. Könyve, a The Language of New Media 2001-ben jelent meg, s azóta számos nyelvre lefordították.[1] Szerinte az újmédia maga a digitális média, annak anyagi és logikai organizációja. Jellemzői visszavezethetők a korábbi médiumokra is, de egészében mégis új minőséget hordoznak.
Lev Manovich
(A kép forrása: http://de.wikipedia.org/wiki/Lew_Manowitsch)
Manovich az újmédia fogalmát új, nonlineáris-véletlenszerű narrációs technikaként értelmezi, illetve a narratívát felváltó egyéni elemek gyűjteményének tekinti. Szerinte az újmédia öt alapelv mentén határozható meg: 1. numerikus reprezentáció, 2. modularitás, 3. automatizálás, 4. variabilitás, 5. kulturális átkódolás.
Számára az újmédiában nem a hálózatiság a fontos, hanem a technológia, s nem a közösség, hanem a kultúra. Vagy, ahogy maga nevezi, az adatbázis-kultúra, amely a HCI kulturális interfészén keresztül működik. Az adatbázisra nem mint számhalmazra, hanem mint szimbolikus kulturális formára tekint. Manovich kidolgozta az új média-kultúra módszertanát, azaz a kulturális analitikát, amely kulturális adatok vizualizációját jelenti.
[1] Lev Manovich: The Language of New Media (Cambridge: MIT Press, 2001.) című könyvének egy fejezetét az Apertúra magazin adja közre, a szerző rövid életrajzával. http://apertura.hu/2009/osz/manovich-3 (letöltés ideje: 2015.01.26.)