- Médiaelmélet
- Bevezető
- I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
- II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
- III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
- IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
- V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
- VI. Az újmédia világa
- VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
- VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
- VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
- A VII. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- VIII. A média hatása
- IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
- X. Média és vizualitás
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
- X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
- X.3. A média hatása a művészetre
- X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
- A X. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- Felhasznált irodalom
VII.2.4. A transzmédia
A "transmedia storytelling" fogalmát Henry Jenkins, a Dél-Kaliforniai Egyetem professzora vezette be. 2012 júniusában egyik egyetemi előadásában kimondta: a médiatartalom hagyományos felfogása értelmét vesztette, az új eszközök és szereplők megjelenése darabokra törte a média és a tartalom korábbi megfogalmazásait! A kialakult káoszból új műfajok és módszerek keltek életre, ezek közül az egyik a transzmédia. (https://www.youtube.com/watch?v=bhGBfuyN5gg)
Henry Jenkins
(A kép forrása: http://pt.wikipedia.org/wiki/Usu%C3%A1rio:Contoaberto/Henry_Jenkins)
A transzmédia a történet feldarabolását, és különböző platformokon való közvetítését jelenti. Hatására a sztori valamennyi eleme hangsúlyossá tehető, legyen szó az alapszituációról, a karakterekről, vagy a cselekmény folyamáról.
A multimédia digitális világának köszönhetően képzelt vagy valós hőseinkről már nem csak olvashatunk, de láthatjuk és hallhatjuk is őket, megismerhetjük múltjukat, nyomon követhetjük sorsukat (valós időben!), és ami a legfontosabb: bele is szólhatunk, vagy akár részesei is lehetünk a történetnek.[1] A tartalom terjedése már nem lineáris, hanem sokplatformos, ahol a néző játékszerűen bekerül a cselekménybe.
A transzmédia lényege, hogy a sztorit a jelen kor digitális eszközeinek segítségével közelebb hozzuk a fogyasztóhoz, segítünk neki elmélyedni benne, egyszersmind valóságosabbá téve a sztori-élményt. A transzmédia módszerének legjellemzőbb alkalmazási területei a következők:
- Televíziós sorozatok és show-k népszerűsítése
- Filmek és videojátékok promóciós kampányai
- Márkák megalkotása vagy erősítése
- Alternatív valóságjátékok
[1] Sulák Ádám: A transzmédia fogalma és a sztori fogyasztói szemmel. 2013. http://layer11.blog.hu/2013/02/19/a_transzmedia_fogalma_es_a_sztori_fogyasztoi_szemmel (letöltés ideje: 2014. 02.03.)