- Médiaelmélet
- Bevezető
- I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
- II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
- III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
- IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
- V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
- VI. Az újmédia világa
- VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
- VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
- VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
- A VII. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- VIII. A média hatása
- IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
- X. Média és vizualitás
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
- X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
- X.3. A média hatása a művészetre
- X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
- A X. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- Felhasznált irodalom
I.3.6. Kultúraközvetítés, közművelés, közízlés-formálás
E funkciócsoportot hasonló viták övezik, mint a szocializáló-nevelő funkciót. A közízlést a média szándékain kívül is formálja, alakítja, hiszen amit a fogyasztó gyakran lát/hall, az épül be a gondolkodásába, ízlésvilágába. Ennek a felelősségét is át kell érezniük a médiatartalmak létrehozóinak.
A média képes eljuttatni fogyasztóihoz az adott közösség, társadalmi csoport, nemzet kulturális és szubkulturális értékeit illetve a közöttük kisebbségben élők, és a környező országokban élők kulturális értékeit, de akár a távoli kultúrákat is. Európában e funkciót a közszolgálati médiának kötelessége felvállalni. A kereskedelmi média ritkán vállalkozik direkt módon a kultúraközvetítésre, félve attól, hogy nézőtábort veszít. Ennek kapcsán folyton visszatér a dilemma: a kínálatnak a kereslethez kell alkalmazkodnia, és olyanná kell válnia, ami az embereknek tetszik? Vagy meg kell próbálnia formálni az igényeket, mintát és példát mutatni, kockáztatva ezzel, hogy elveszíti a közönségét?