- Médiaelmélet
- Bevezető
- I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
- II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
- III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
- IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
- V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
- VI. Az újmédia világa
- VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
- VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
- VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
- A VII. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- VIII. A média hatása
- IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
- X. Média és vizualitás
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
- X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
- X.3. A média hatása a művészetre
- X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
- A X. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- Felhasznált irodalom
I.3.3. Szórakoztatás
A szórakoztatás ugyancsak „ősi” funkciója a médiának, hiszen már az első sajtótermékek készítői felismerték, hogy az újságokban a tájékoztatás lehetősége mellett ott rejlik a szórakoztatásé is.
E funkció fontos küldetése lett a nyomtatott sajtón kívül a rádiónak és a televíziónak is. Kialakultak azok az újságok, rádió- és tévéműsorok, amelyek elsődleges (és sokszor egyetlen) célja a szórakoztatás. Ezeknek természetesen van létjogosultságuk, ám egyre többen mutatnak rá, hogy a média sokszor nem igényes módon szórakoztat, hanem alpárivá válik a nézettség, hallgatottság, olvasottság hajszolása következtében.
Napjainkra jellemzővé vált egy olyan jelenség is, amely összemossa a tájékoztatást és a szórakoztatást: az infotainment. Az angol eredetű szóösszetétel az információ és szórakoztatás (information és entertainment) szavakból tevődik össze, az információ szórakoztató formában történő átadására utal. Ez a jelenség akkor okozhat problémát, ha a szórakoztatóvá tétel miatt sokszor sérül a hírek objektív kezelése és megfelelő súlyozása, vagy ha torzul az információ.