- Médiaelmélet
- Bevezető
- I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
- II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
- III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
- IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
- V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
- VI. Az újmédia világa
- VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
- VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
- VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
- A VII. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- VIII. A média hatása
- IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
- X. Média és vizualitás
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
- X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
- X.3. A média hatása a művészetre
- X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
- A X. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- Felhasznált irodalom
VIII.3.6. Lehetőségek és kilátások a változó média világában
A médiában jelenlévő agresszió aránya nem fog csökkenni mindaddig, amíg a kereskedelmi televíziók számára nézettséget hoz. A televízió mindennapokban betöltött szerepe azonban változni látszik:
A kínálat bővülése:
Amikor még csak egy, majd kettő vagy néhány televíziócsatorna működött Magyarországon, egy-egy műsorral milliós nézettségre lehetett szert tenni. A sikeres műsorokat szinte a teljes magyar lakosság, vagy annak egy-egy komplex rétege nézte. Ma már (talán szerencsére) nincsenek olyan műsorok, amelyek egyöntetűen befolyásolni tudják a teljes lakosságot, mert a nézők figyelme szétaprózódik a számos csatorna által kínált tartalmak között.
Hagyományos televíziózás kontra internetes videotár:
Az internet alapú, videotár-jellegű televíziózással nincsenek az emberek vetítési időpontokhoz kötve, így tudatosabban tervezhető a napirend. (Más kérdés, hogy valóban tudatosabban tervezik-e az emberek.) A hagyományos tévénézés mellett és esetenként helyette egyre többen hódolnak az netről letöltött filmek és médiatartalmak élvezetének. Mindez a reklámstruktúra átalakítását hozhatja magával! (A filmekbe, műsorokba ékelt reklámok átpörgethetők…)
A változások ellenére és mellett azonban a média befolyása nőttön nő. Fontos törekvés, hogy az embereket felvértezzük a káros hatások ellen, hiszen nem csak a gyerekek, hanem minden generáció ki van téve a manipuláció és a médiaagresszió veszélyének.