- Médiaelmélet
- Bevezető
- I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
- II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
- III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
- IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
- V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
- VI. Az újmédia világa
- VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
- VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
- VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
- A VII. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- VIII. A média hatása
- IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
- X. Média és vizualitás
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
- X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
- X.3. A média hatása a művészetre
- X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
- A X. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- Felhasznált irodalom
X.2.2. A vizuális művészet, és ami azon túl van
A mesterséges képek, képmások száma a fotografálás kora előtt jóval alacsonyabb volt, és ezek létrehozásában majdnem mindig ott munkált az önkifejezés és a katartikus élmény nyújtásának szándéka. A fényképezés és a mozgóképrögzítési eljárások elterjedése óta azonban egyre nagyobb mennyiségű fizikai kép keletkezik, melyek létrejöttében ilyen ambíciók egyáltalán nem játszanak szerepet.
A vizuális művészet tárgykörébe tartoznak az önkifejezés vágyától motivált és a katarzis-okozás szándékától vezérelve létrehozott, látás útján befogadható alkotások. Ebből következik, hogy a nem ilyen célokkal, hanem a dokumentálás, archiválás, informálás, tájékoztatás, ismeretterjesztés, figyelemfelkeltés, szórakoztatás, meggyőzés, szemléletformálás, propaganda, stb. céloktól vezérelve létrejövő, látás útján befogadható tárgyak tartoznak a vizuális művészet tárgykörébe.
A képző- és iparművészet mellett ott van egy folyamatosan duzzadó halmaz, amely a vizualitáson alapul és az emberi kultúra részét képezi, de nem sorolható a vizuális művészet fogalma alá. Ezek nagyrészt a vizuális média termékei, vagy nevezhetjük őket a vizuális tömegkultúra termékeinek is.