- Médiaelmélet
- Bevezető
- I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
- II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
- III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
- IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
- V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
- VI. Az újmédia világa
- VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
- VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
- VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
- A VII. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- VIII. A média hatása
- IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
- X. Média és vizualitás
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
- X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
- X.3. A média hatása a művészetre
- X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
- A X. fejezet összefoglalása
- A tananyag elsajátítását segítő feladatok
- A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
- Felhasznált irodalom
I.3.5. Szocializáció, nevelés
A média szocializáló-nevelő funkciója gyakorta képezi viták tárgyát. Vannak, akik szerint nincs szükség arra, hogy a média "ráerőszakolja" fogyasztóira az általa jónak tartott viselkedési és erkölcsi normákat. Mások szerint viszont a médiának kötelessége ezeket felvállalni, hiszen felelős azért, hogy milyenek a társadalom erkölcsei.
Tény, hogy a hagyományos szocializációs terepek (családi, baráti, egyházi, iskolai, munkahelyi közösségek) részben elveszítették korábbi jelentőségüket. Mivel az emberek médiával töltött ideje jelentősen megnőtt, így a szocializáció felelőssége nagyban a médiára hárult.
A média bizonyos értelemben kénytelen felvállalni az emberek társadalmi beilleszkedéséhez szükséges normák, magatartásminták, értékek és ismeretek közvetítését. Más kérdés, hogy melyik médium mennyire teszi ezt felelősségteljesen és tudatosan, illetve a társadalom számára valóban hasznos normákat és mintákat közvetíti-e.